Pohádky z tylu a hedvábí aneb Šaty 4 v 1


teda ze saténu, pardon. Ale to by tak dobře neznělo. Navíc pokud vás vábí hedvábí, můžete střihnout i do něj.







Stačily tři metry saténu, dva a půl tylu a půl metru krajky. Na tu moji variantu. Ale záleží na tom, jak jste dlouhé a široké. Bystrozrakou tentokrát můžete nechat doma. Uvidí ty drobné chybky, které chcete před ostatními zatajit.

Začneme to spodní, základní vrstvou, která se může navléknout samostatně, aniž byste pohoršovaly.

Základem všeho je půlkolová sukně. Kolová je náročnější na spotřebu materiálu a krapet vám šaty prodraží, ale co by člověk pro ten jeden večer neudělal.

Ale zpět k půlkolové. Potřebujeme znát pas a délku sukně. To znamená vodcamcaď pocamcaď (odkud ji chcete a kam ji chcete).

Poloměr kruhové výseče, kterou do přehnuté látky zakreslíte, vypočtete jednoduše. Pas vynásobte dvěma (a rychle to číslo zapomeňte, ať vás nechodí svými třemi ciframi v noci strašit) a následně vydělte 6,28 (ano je to 2 π). 

Na kolovou sukni nemusíte násobit pas dvěma, jednoduše proto, že obtáčí celých 360 stupňů, zatímco půlkolová překvapivě jen půlku.

Když už víte, kolik máte změřit, můžete si třeba připíchnout provázek do středu a táhnout kružnici. Nebo postupně, po kouskách odměřovat centimetrem.


Střihněte si to nahoře i dole s malou rezervou, krátit můžete vždycky.

A základ sukně je tu.

Jako základ živůtku jsem použila horní část šatů ala 50. léta z Ottobre 2/2015. Jenom jsem si ho zkrátila, aby sahal jen nad prsa. Střihla jsem ho dvojitě a stejný satén (který nebyl drahý) použila i jako podšívku živůtku. Doporučuji horní vrstvu podžehlit tenkou výztuhou, protože satény jsou řečeno s klasikem "svině klouzavý". A kolem švů a zipu vám to může udělat nepěkné varhánky.


Jako ramínka jsem použila lososovou ozdobnou pruženku. Tuhle.

Nejprve jsem si nastehovala jednu vrstvu a vyzkoušela na sobě a přešpendlila, co bylo potřeba upravit. Podle toho jsem pak ušila obě vrstvy, mezi ně poblíž švů zašila odměřená ramínka. Pak jsem přišila sukni, všila skrytý zip...

... a udělala spodní lem. To je docela pakárna. Asi nejlepší je ohnout lem a co nejtěsněji k okraji prošít, pak odstřihnout látku co nejvíc u toho švu a znovu přehnout a znovu prošít. U šití látku natahovat a pak pečlivě rozžehlit. Jakkoli širší lem vám okraj zaručeně rozvlní dřív, než se vůbec dostanete na parket. Někde jsem viděla i popis s názvem (tuším) moskevské lemování, a tam prošívali dokonce třikrát.

Takže spodní šaty jsou tu.

Level 1 pokořen.

Jdeme na tylovou sukni. To je docela jednoduchá záležitost. Je to jeden dlouhý nebo dva kusy nařaseného pruhu tylu. Délka je délka sukně a šířka je... skoro neomezená. Záleží na tom, jak moc chcete mít sukni vyskládanou. Horní stranu jsem řasila ručně - prostehovala jsem okraj ve dvou vrstvách stehy asi půlcentimetrovými stehy. Naměřila jsem potřebnou délku, zafixovala uzlíky a pak rovnoměrně rozložila stehy. Nakonec jsem přišila saténovou stuhu (sehnala jsem ve stejné barvě) a sešila zadní šev (ne až nahoru, abych ji mohla přetáhnout, nezašitý kus kryje mašle na stuze).

Level 2 pokořen.



Ani krajkový top není právě haute couture. Je to v podstatě tričko. Krajka je hodně pružná a má ozdobný okraj. Funguje to tady ale obráceně. Pruží po délce a ne po šířce. Takže můžete krásné lemování použít nahoře nebo dole. Případně všude, když máte hodně materiálu. Zvolila jsem spodek. Horní část jsem zahalila lemovací pruženkou, která logicky krom toho, že lemuje, také pruží. Což se hodí, když nechcete, aby vám top padal z ramen.

Základem je obyčejný střih na tričko. Obtažené tričko. Střih si jen ze všech stran pokrátíme. Na obrázku vidíte, jaké části nechat. Sešijeme švy, horní okraj olemujeme pruženkou, kterou hodně utahujeme. Kdyby i to bylo málo, můžeme tričko v zadních švech u rukávům zmenšit. Dolní lem je hotový sám o sobě a rukávy jsem jen začistila, podehnula a prošila.

Level 3 pokořen.

A tím pádem, když si oblečeme všechno dohromady, což už zvládne každý, pokořily jsme i level 4.
Hlavní je se nebát!









A pokud se vám do toho nechce, ale šaty se vám líbí, napište mi a něco vymyslíme :-)

Komentáře

  1. Krásné. Jen bych chtěla být o třicet let mladší😇. Typ sukně i typ topu určitě využiji. Děkuji

    OdpovědětVymazat

Okomentovat